Şizofreni

Şizofreni, düşünce, duygu ve alışılmadık veya garip davranışlarda değişikliklere neden olan ciddi bir psikiyatrik hastalıktır. Çocuklarda nadir görülür ve erken evrelerinde tanınması zordur. Daha belirgin olan semptomlar ergenlerde ve genç erişkinlerde görülebilir. Şizofreninin nedeni bilinmemektedir. Mevcut araştırmalar, beyin değişiklikleri, biyokimyasal nedenler, genetik ve çevresel faktörlerin bir kombinasyonunu önermektedir. Erken tanı ve medikal tedavi önemlidir. Şizofreni, kontrol altına alınabilen ancak tedavi edilemeyen, ömür boyu süren bir hastalıktır.

Şizofreni hastası çocuk ve ergenlerin belirtileri ve davranışları, bu hastalığa sahip yetişkinlerinkinden farklı olabilir. Şizofreni hastası çocuklarda veya ergenlerde aşağıdaki belirtiler ve davranışlar ortaya çıkabilir:

• Gerçek olmayan şeyler görme ve sesler duyma (halüsinasyonlar)
  • Tuhaf ve eksantrik davranış ve/veya konuşma
  • Olağandışı veya tuhaf düşünceler ve fikirler
  • Televizyon ve hayalleri gerçeklikten karıştırmak
  • Karışık düşünme
  • Yeni başlayan akademik sorunlar
  • Aşırı karamsarlık
  • Kişilik değişiklikleri
  • İnsanların onları elde etmeye çalıştığı veya hakkında konuştuğu fikirleri (paranoya)
  • Şiddetli kaygı ve korku
  • Akranlarla ilişki kurma ve / veya arkadaş tutmada zorluk
  • Geri çekilme ve artan izolasyon
  • Kötüleşen kişisel bakım

Şizofreni hastası çocukların davranışları zaman içinde yavaş yavaş değişebilir. Örneğin, eskiden başkalarıyla ilişkilerden zevk alan çocuklar daha utangaç veya içine kapanık olmaya başlayabilir ve kendi dünyalarındaymış gibi görünebilirler. Bazen gençler garip korkular ve fikirler hakkında konuşmaya başlarlar. Mantıksız şeyler söylemeye başlayabilirler. Bu erken belirti ve sorunlar ilk önce çocuğun öğretmenleri tarafından fark edilebilir. Şizofreni hastası çocukları tedavi etmek, ilaç, bireysel terapi ve aile terapisinin bir kombinasyonunu içerebilir ve genellikle özel programlar (okul, etkinlikler, vb.) gereklidir. Psikiyatrik ilaçlar, hastalığın semptomlarının çoğu için yardımcı olabilir. Bu ilaçlar bir psikiyatrist (tercihen bir çocuk ve ergen psikiyatristi) tarafından dikkatli bir şekilde izlenmelidir.

Ordu Çocuk Psikiyatri

Mehmet Fatih Kınık

Uzm. Dr. Mehmet Fatih Kınık (@mehmetfatihkinik) • Instagram fotoğrafları ve videoları