Panik Bozukluk

Panik bozukluğu yaygın ve tedavi edilebilir bir rahatsızlıktır. Panik bozukluğu olan çocuklar ve ergenler, hızlı bir kalp atışı veya nefes darlığı hissi gibi diğer semptomlarla birlikte, beklenmedik ve yinelenen yoğun korku veya rahatsızlık dönemleri yaşarlar. Bu dönemlere “panik atak” adı verilir ve dakikalar, saatler sürer. Panik ataklar sıklıkla uyarı vermeden gelişir.

Panik atak belirtileri şunları içerir:

• Yoğun korku (korkunç bir şey oluyormuş hissi)
  • Yarışan veya çarpan kalp atışı
  • Baş dönmesi veya baş dönmesi
  • Nefes darlığı veya boğulma hissi
  • Titriyor veya titriyor
  • Gerçek olmama duygusu
  • Ölme, kontrolü kaybetme veya aklını kaybetme korkusu

Panik bozukluk genellikle çocukluk döneminde başlasa da genellikle ergenlik döneminde başlar ve bazen aileden geçer. PB'nin çocuk ve ergenlerde nadir olduğu düşünülmekle birlikte, toplum örneklemlerinde PB yaygınlığı %0,5 ile %5,0 arasındadır

Tanınmaz ve tedavi edilmezse panik bozukluğu ve komplikasyonları yıkıcı olabilir. Panik ataklar, bir çocuğun veya ergenin ilişkilerini, okul çalışmalarını ve normal gelişimini engelleyebilir. Ataklar yalnızca şiddetli kaygıya yol açmaz, aynı zamanda çocuğun ruh halinin veya işleyişinin diğer bölümlerini de etkileyebilir. Panik bozukluğu olan çocuk ve ergenler, panik atak yaşamadıkları zamanlarda bile çoğu zaman endişeli hissetmeye başlayabilirler. Bazıları panik atak olabileceğinden korktukları durumlardan veya yardımın bulunamayacağı durumlardan kaçınmaya başlar. Örneğin, bir çocuk okula gitmek veya anne babasından ayrı kalmak konusunda isteksiz olabilir. Şiddetli vakalarda, çocuk veya ergen evden ayrılmaya korkabilir. Diğer kaygı bozukluklarında olduğu gibi, bu belirli yerlerden veya durumlardan kaçınma modeline "agorafobi" denir. Panik bozukluğu olan bazı çocuklar ve ergenler şiddetli depresyon geliştirebilir ve intihar davranışı riski altında olabilir. Kaygıyı azaltmak için panik bozukluğu olan bazı ergenler alkol veya uyuşturucu kullanır.

Çocuklarda panik bozukluğu teşhis etmek zor olabilir. Bu, birçok gereksiz doktor muayenesine ve tetkiklere sebep olabilir. Düzgün değerlendirildiğinde ve teşhis edildiğinde, panik bozukluğu genellikle tedaviye iyi yanıt verir. Panik atak belirtileri olan çocuk ve ergenler öncelikle aile hekimleri veya çocuk doktorları tarafından değerlendirilmelidir. Belirtilerin nedeni olarak başka bir fiziksel hastalık veya durum bulunamazsa çocuk ve ergen psikiyatristi tarafından kapsamlı bir değerlendirme yapılmalıdır.

Çeşitli tedavi türleri etkilidir. Belirli ilaçlar panik atakları durdurabilir. Psikoterapi ayrıca çocuğun ve ailenin panik atağa neden olabilecek stresi veya çatışmayı azaltmanın yollarını öğrenmesine yardımcı olabilir. "Bilişsel davranışçı terapi"de öğretilen tekniklerle, çocuk ayrıca ortaya çıktıklarında kaygı veya panik atakları kontrol etmenin yeni yollarını öğrenebilir. Panik bozukluğu olan birçok çocuk ve ergen, ilaç ve psikoterapi kombinasyonuna iyi yanıt verir. Tedavi ile panik ataklar genellikle durdurulabilir. Erken tedavi panik bozukluğunun agorafobi, depresyon ve madde bağımlılığı gibi komplikasyonlarını önleyebilir.

*Panic Disorder In Children And Adolescents (aacap.org)

Mehmet Fatih Kınık

Ordu Çocuk Psikiyatri

Uzm. Dr. Mehmet Fatih Kınık (@mehmetfatihkinik) • Instagram fotoğrafları ve videoları