Çocuk ve Gençlerde Bipolar Bozukluk

Bipolar bozukluk (eski adıyla manik depresif hastalık), kişinin ruh halinde, enerjisinde, düşüncesinde ve davranışında aşırı değişikliklere neden olan bir beyin hastalığıdır. Bipolar bozukluğu olan çocukların mani ve depresyon dönemleri (veya bölümleri) vardır.

Manik Dönemler: Bir mani bölümü, kişinin ruh halinin değiştiği ve yükseldiği (aşırı mutlu), taşkın veya çok sinirli olduğu ve aynı zamanda kişinin enerjisinin de arttığı bir dönemi içerir.

Diğer manik semptomlar şunları içerebilir:

• Benlik saygısında gerçekçi olmayan yükselmeler - örneğin, kendini çok güçlü hisseden veya özel güçleri olan bir süper kahraman gibi hisseden bir çocuk veya ergen
  • Enerjide miktarında artış
  • Yorgun hissetmeden günlerce çok az uyuyarak veya hiç uyumadan gidebilmek gibi uyku ihtiyacında azalma
  • Konuşmada artış - çocuk veya ergen çok fazla, çok hızlı konuştuğunda, konuları çok hızlı değiştirdiğinde ve kesintiye uğramadığında
  • Dikkat dağınıklığı - çocuğun dikkati sürekli olarak bir şeyden diğerine geçer
  • Daha hızlı düşünme
  • Alkol ve uyuşturucu madde kullanımı, dikkatsiz araç kullanma veya rastgele cinsel ilişki gibi yinelenen yüksek riskli davranışlar

Depresif Dönemler: Bipolar bozukluğu olan kişiler de depresyon dönemleri yaşayabilir. Bir depresyon bölümü, düşük, depresif veya sinirli ruh halini içerir.

Bir depresif dönemin diğer belirtileri şunları içerebilir:

• Sevilen aktivitelerden alınan zevkin azalması
  • Düşük enerji seviyesi veya yorgunluk
  • Aşırı uyuma veya uykuya dalmada zorluk gibi uyku düzeninde büyük değişiklikler
  • Zayıf konsantrasyon
  • Can sıkıntısı şikayetleri
  • İştah azalması, kilo alamama veya aşırı yeme gibi yeme alışkanlıklarında büyük değişiklik
  • Baş ağrısı veya mide ağrıları gibi sık sık fiziksel hastalık şikayetleri
  • Ölüm veya intihar düşünceleri

Bu belirtilerden bazıları, uyuşturucu kullanımı, dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu, majör depresif bozukluk, yıkıcı ruh hali düzensizliği bozukluğu ve hatta şizofreni gibi başka sorunları olan çocuk ve ergenlerde ortaya çıkanlara benzer.

Bipolar bozukluk çocuklukta veya gençlik yıllarında başlayabilir. Hastalık herkesi etkileyebilir. Bununla birlikte, ebeveynlerden biri veya her ikisi de bipolar bozukluğa sahipse, çocuklarında bu bozukluğa yakalanma olasılığı daha yüksektir.

Çocuklarda ve gençlerde bipolar bozukluğun teşhisi karmaşıktır ve uzun bir süre boyunca dikkatli gözlem gerektirir. Çocuk ve ergen psikiyatristi uzmanı tarafından yapılacak kapsamlı bir değerlendirme, bipolar bozukluğu tanımlamaya yardımcı olabilir ve tedaviye başlamanın ilk adımıdır. Bipolar bozukluğu olan çocuklar ve gençler etkili bir şekilde tedavi edilebilir. Bipolar bozukluğun tedavisi genellikle hasta ve ailesinin hastalık hakkında eğitimini, lityum veya atipik antipsikotikler gibi duygudurum dengeleyici ilaçları ve psikoterapiyi içerir. İlaçlar genellikle manik dönemlerin sayısını ve şiddetini azaltır ve ayrıca depresyonu önlemeye yardımcı olabilir. Psikoterapi, çocuğun kendini anlamasına, strese uyum sağlamasına, benlik saygısını yeniden inşa etmesine ve ilişkilerini geliştirmesine yardımcı olur.

*Facts For Families (aacap.org)